الخميس، مايو 29، 2008

يكون .... رباعيات




و كنت مصاحب الموجه لكن عمرى ما اسايرها


تهادننى /اهادنها .. تغالبنى / اكون واقف و اغالبها


و حاولت يا ما تكسرنى .. تغيرنى


لكن ولا يوم حنت ضهرى / و لا خلتنى احايلها


------------------


و كنت مصاحب الموجه و انا الملاح


و افكارى كما امواجى هياج و صياح


فصارعتنى و انا المغلوب


و لو غالب .. ما اكون مرتاح




يكون وقت الفرح اوهام


غريب من عالم الاحلام


يزورك طيفه و يسيبك


سهر ما عرفش لحظه ينام


------------------------


و كنت مصاحب الموجه و وعدانى


ترسينى .. تعدينى على احزانى


فرفعتنى لعاليها .. و همستلى بمعانيها


و فجاه سكنت واطيها ..و كتبتنى .. غريق تانى



يكون وقت الفرح ساعه


و وقت الحزن مية ساعه


فنكتب بالدموع يومنا


و فوق الفرحه ( متباعه )
__________________


و كنت الراوى و ربابتى تقول حواديت


نجمع م البلاد حواديتنا بالفتافيت


و لا كان ييجى على بالنا


نسمع ف البلاد راوى بيحكي عننا و يزيد






يكـون الحـلـم بيسـلم


وفاضـل لـحظه يتكـلم


ينادى بشوقه و بوصله


لقلـب بفرحــته يعـلم


-----------------------------


يكون الحرف جنب الحرف حدوته


يقول معنى و يرسم صوره مظبوطه


و مره يكون حروف مخنوقه م الرصه


ولا حسه و من رصتها منقوطه








تكون عالى الجبين صامد


تكون للدمعه دى معاند


فلا تقدر على كسرك


ولا يهدك طوفان جامد


---------------


و كنت مصاحب الموجه و تعجبنى الاعيبها


فما اتغرش بافضالها و لا بزعلش من عيبها


ف مره الموجه رفعتنى / لمحت الشط حبيته


عيون احلامى ناديته / اوام الموجه هديتها






يكون البعد سيف و النصل ده ف قلبى

يخوفنـى على الطفل اللى كان يـحبى


و يملا قلوبنا بالفرحه


و فجأه يشيخ و يتحول لريح طاح بـى

-------------------------------


تكونى مرايتى بتوشى


ملامح وش غير وشى


ادقق ف الرتوش .. فابوش


ملامح قلبى بتغشى





كل ايات الشكر للرائعين خلقا و فنا و عطاءا .... سماح ..... هانى رمضان .... اسماء... لتصميماتهم الجميله التى زانت قلبى قبل جدران مدونتى















هناك 12 تعليقًا:

Unknown يقول...

انا مصر انى اعلق المرة دى

اكتر من مرة اقرا الكلام وامشى

مش بلاقى اى رد

الكلام كلة رائع شيك سلس

انا بعد كدة هاعدى واكتب شكرا

وهاتكون كلمة شكرا بمعانى كتير

تفوق كلمة شكرا

تحياتى

r يقول...

هى دى الحياه يا سهورهعلى كف--- موجه
تاخدنا لفوق وتغوص بينا لتحت
وتروح على الشط وترجع تانى بينا لكاننا
التصميمات جميله فعلا بس كلماتك الاجمل
دام نبضك

أسير الجراح يقول...

سهر

مدونتك فى منتهل روعة بجد انا سعيد انى بعلق فيها


لكى منى اجمل تحياتى



اسير الجراح

شيماء النمر يقول...

كلماتك رائعه يا سهر

اشعر بخفة روحي وأنا أقرأها

تلمسين أوتار القلب والاحاسيس

دمتي بخير

ســـــــهــــــــــر يقول...

و انا سعيده بتعليقك جدا
و كلمة شكرا تعنى لى الكثير فعلا

و انا بدورى اقول لك ... شكرا بكل معانى الشكر

ســـــــهــــــــــر يقول...

بستان الرقه بسنت
الاجمل بجد هو وجودك بعينك و برؤيتك و بتعليقك الجميل

تحيه من قلبى

ســـــــهــــــــــر يقول...

اسير الجراح
انا الاسعد بمرورك المميز

اشكرك جدا

ســـــــهــــــــــر يقول...

شيمووووو
و انت لمستى اوتار الرقه و عزفت بها لحن للقلوب اثار ف النفس .. متعه

اشكرك من قلبى

أسماء علي يقول...

سهر ورباعيات السهر
عارفة بتحكي حكابتي في كل رباعية
فردتي شراعات مركبك وف قلبي اتهاديتي
بجد بجد بجد
سهر رباعيتك موهبة واحساس و تميز
انا قريتها اكتر من مرة ومش قادرة اوصفلك احساسي
روووووووعة

Ahmed Othman يقول...

سهـــــر
الرقيـــقة

لأني من المنحازين لهذا الفن بالتحديد
الرباعيات
فبها يجتمع ابداع الحرف و الفكر

لذا ابلغك التحية
و التهنئة لابداعك
كم اتمنى مواصلة هذا الابداع


تأخرت عن صفحاتكم هذه المرة
و لكن صدقيني عن كل الصفحات
تحية لك

ســـــــهــــــــــر يقول...

حبيبتى د اسماء
عارفه و سعيده انى اكتبك و انك تلاقى ف حروفى شىء منك لانى بلاقى نفسى كلى ف كتاباتك

دام هذا اللينك السحرى غاليتى
و دام مرورك اغلى من اى رباعيه

ســـــــهــــــــــر يقول...

اذا وعدت بعدم الغياب الطويل فاوعدك انشر بعض الرباعيات كل فتره

عندى اكتر من الف رباعيه

نورتنى
و سعيده بمرور صاحب قلم و فكر

آخر طقس

ذات صباح لن يُغْفِلَ استيقاظك.. أنت على موعد مع .. الحياة لم تنبئني العرافة به.. لم تفصح عنه فناجين القهوة حدسٌ هو.. لم تتمكن سن...