الثلاثاء، ديسمبر 15، 2009

برج القاهرة .. زهرة اسطورية ( اول موضوعاتى فى مجلة حورس - المجلة الرسمية لمصر للطيران)

الصورة مهداه من برج القاهرة


زهرة اللوتس المصرية ، هذا الرمز عند المصريين القدماء للحياه و الموت و البعث ، بهذا التناوب الجميل بين الزهرتين الزرقاء ( التى تتفتح بالنهار و تغلق عيونها بالمساء لتنام تحت المياه ) و البيضاء ( التى تتفتح ازهارها بالليل وتغلقها بالنهار )
فكانت من اهم القرابين التى يقدمها المصرى للموتى فى مقابرهم ،كما كانت تقدم كهدية تعبيرا عن الحب .
هل كان هذا ما خطر ببال المهندس الراحل نعوم شبيب حين قام بتصميم برج القاهره على شكل زهرة اللوتس المصريه ؟؟
صرح أسطورى ارتبط بزهرة كثرت الاساطير عنها ، أحد الاساطير تقول أن هرقل قد هجر حورية فالقت بنفسها فى الماء حزنا فتحول جسدها الى زهرة هى زهرة اللوتس. هل كان لهذه الاسطورة صلة باختيار موقع البرج المميز على نهر النيل ؟؟
تعاود الاسطورة وضع لمساتها على قصة البرج ، فإذا نظرنا الى بنيانه نجده و قد فاق هرم خوفو ارتفاعا (187 متراً) ،على قاعدة من الجرانيت الاسوانى الوردى الذى كان يستخدمه المصريون القدماء فى بناء المقابر و المعابد و المسلات الضخمة.
تقول الاساطير ان الشمس خرجت من زهرة اللوتس فى الصباح و انها تعود اليها لتغلق عليها فى المساء لتعاود طرحها من جديد فى السماء فى الصباح التالى. و أن حورس هو اله السماء قد خرج من زهرة اللوتس ، و أن مهد حورس فى صباه قد صنع من زهرات اللوتس الاحمر الذى تميز برائحته الزكية .
زهرة اللوتس المصرية لها عدة انواع منها نبات اللوتس الابيض و الذى كان يعرف قديماً بعرائس النيل، لكن برج القاهرة لن يكون عروس نيل اخرى لانه سيبقى شامخا ً على مرأى و مسمع من النيل، ليكون النيل هو حارسه الامين و شاهد على روعته.
نبات اللوتس الازرق المعروف عند المصريين القدماء بانه آكل النمل، لانه يقتل النمل الذى يقترب منه. فهل كان برج القاهرة رمز لكل من تسول اليه نفسه بالاقتراب من مصر؟؟؟؟؟!!!!
فى علم النفس يستخدمون عبارة آكل اللوتس للتعبير عن فاقد الذاكرة او من يبنى قصورا ً فى الهواء و يرجع هذا الى اسطورة اغريقية عن شعب كان من يأكل منه من زهرة اللوتس ينسى اهله و وطنه و اصدقاؤه. فهل كان المصريين يعتمدون على هذه الاساطير فى اختيار زهرة اللوتس كرمز لبرج القاهرة كنوع من الترهيب؟؟؟!!!!!!
تم تجديد هذا الصرح العملاق ليعاد افتتاحه مره اخرى بثوبه الجديد فى 11 أبريل 2009 ليوافق يوم افتتاحه الاول فى 11 أبريل 1961.
يقول المؤرخ العسكرى جمال حماد ان لبرج القاهره اسمان، اسم اطلقه المصريين و هو ( وقف روزفلت ) و اسم اطلقه الامريكيين و هو ( شوكة عبد الناصر )
حيث تم بناءه بمنحه من الامريكان قدرها 6 ملايين جنيه لتغيير موقف مصر تجاه الثوره الجزائريه .
فكان على حد قوله : اكبر ( لا ) فى التاريخ قام بكتابتها اكثر من 500 عامل و مهندس على مدار خمس سنوات.
لم يكن برج القاهرة فيما مضى رمزاً فقط للكرامة المصرية أو عظمة الفن و الفكر المصرى او حتى معلماً سياحياً خالداً ، و إنما ايضاً كان مركز رئيسى لبث إذاعات سرية و علنية لدعم حركات التحرر الوطنى بالعالم العربى.
حتى السحر مرتبط بالعمل الوطنى ، هكذا المصري ، العمل لا يتجزأ عن الفن، يعمل بفن و يمارس الفن باتقان.
هذا السحر لازمته التكونولوجيا الحديثه متمثله فى استخدام الثنائي الباعث للضوء فى اضاءة البرج و ما له من ميزات كثيره يتفوق بها عن الوسائل المعتادة للإضاءة ، ما أضفى على البرج روعة و كأنه تأنق فى زيه الملون الجميل لقضاء سهرة رائعة فى سماء ليل القاهرة. فأراه امير يخرج من بهو سلطانى فاخر .. يغدق بعطاياه على الرعيه .. مانحا اياهم بعضاً منه .... و يختال فى زهو ........ يعرف انه لا يبارى!
اذكر زيارتى القديمة جدا له و كل ذكرياتى عن مبنى خرسانى و رحلة فى مصعد وصولا لساحة مستديرة واسعة بها تلسكوب هو كل المتعه و انت ترى كل القاهرة من هذه العين السحرية. تنتهى الزيارة بغذاء رائع فى المطعم الدوار.
الان و فى زيارتى التالية بعد التجديدات اراه و قد اكتسى شباباً و نضارة لا تقاوم. تلتفت يمنة فتجد (مقهى فيلا الزمالك) فيترائى لك جلسة ودية مع احد الاصدقاء او شاب و فتاة مقبلان على الحياة و حوار دائر عن خطط المستقبل من ثم تبادرك فكرة عيد ميلاد فى الهواء الطلق او حفلة رائعة للاطفال.
تعاود النظر الى هذا الصرح الشامخ ثانية ، تنتابك الحيرة من اين تبدأ ؟؟ فلا تلبث ان تختار .. الجديد، الفضول لا يقاوم. ترى ماذا ينتظرنى فى هذا الجزء الغامض من سحر؟ مصعد يعلوه شاشة تعرض لقطات ساحرة للبرج من الداخل و الخارج ، ياخذك فى لمح البصر الى (الجاليرى )؛ قاعة ساحرة بنفس تصميم البرج الدائرى، جزء خاص بإقامة سيمينار صغير و البقية عبارة عن جلسات منفردة تتكون من 4 افراد لتبادل الحديث على هامش السيمينار و تناول القهوة.
يأخذك المصعد ثانية لروعة الخصوصية و اعلى مستويات الرفاهية،
الـ (vip) ، مطعم شديد الاناقة يرتدى اللون الابيض المائل للاصفرار (الاوف وايت)، تَحِفُهُ الاناقة و الرقى من كل جانب، يسمح بعشاء خاص ينعم بالخصوصية و الرفاهية فى آن واحد، يعلوه دور آخر (كوكتيل ريسبشن) لا يفصلهم سوى سلم خشبى انيق يشعرك انك فى فيلاك الخاص، هى تجربة مميزة بلاشك لابد من تجربتها.
تعود لتبدأ رحلتك من جديد فى المصعد الآخر الذى يحمل ذكرياتى للطابق الذى لم ادرك عدده حينها و الآن يخبروننى انه الطابق السادس عشر و رحلة اذكر انها تطول على أنها لم تتجاوز ال 45 ثانية لتحط اقدامك على السحاب كما يبدو من وجوه تشع بابتسامة ترحاب شديد لا تملك سوى ان ترد الابتسامة كتحية تلقائية، تنتقل عيناك ما بين المطعم بأناقته الشديدة و المشهد الخلاب، القاهره تطل عليها من بقعة ساحرة، النيل بسحره و اللون الاخضر بروعته و عدد من المبانى المميزة بالقاهرة بتصميمها الخاص الذى يخبرنا عن مكنونها من الوهلة الاولى.
اذا تناولت غذائك او عشائك، فانت لن تنعم فقط بروعة المذاق او الخدمة الرائعة و رحابة الاستقبال و انما ايضا بهذا المشهد الخلاب للقاهرة بسحرها الذى يدور من حولك !!!!! نعم ! يدور، بالأحرى انت من تدور بهذا المطعم الانيق فى دورة كاملة تستغرق حوالى اربعون دقيقة، لتمتلأ بهذا السحر. تناولت الطعام ؟ اتريد بعض من القهوة او مشروب خفيف ؟ يمكنك الانتقال الان للدور العلوى على سلم جانبى ياخذك لكافيه له من نفس روعة المطعم ان يشاركه فى المشهد الخارجى من ارتفاع اعلى بقليل غير انه لا يدور.
تتملكك الرغبة فى ان تصعد الى اعلى فتذهب الى اجمل بانوراما فى القاهرة، انت الان فى اعلى نقطة فى برج القاهرة او بالاحرى اعلى نقطة فى القاهرة، لن يسرق نظرك فقط المشهد المباشر بل قلبك ايضا ً- انت هنا لاول مره دون حاجز زجاجى – و الهواء له سحره الخاص على المشهد. تدور لتقابل اربعة تلسكوبات موزعة لتسمح لك بمتعة لا تقاوم، انت الان ترى من هذه العين السحرية كل ما ترغب ان ترى فى القاهرة و كانها على بعد خطوات منك.
زهرة اللوتس فى الاساطير كانت رمزا ً للراحة و الصحة و الجمال و السحر و الحب و التفاؤل، فأغدقت من سحرها على برج القاهرة فكان له ما لها من الرمز على مرمى العصور.فكان زهرة - اتخذت عرشها الماء و رفعت اكفها للسماء – خلدها المصريين.
------------------
عدد شهرى ديسمبر 2009 - يناير 2010

هناك 41 تعليقًا:

هانى زينهم يقول...

اولا الف مبروك على اول موضوع ـ فى مجلة حورس المجلة الرسمية لمصر للطيران ـ وعقبال باقى الموضوعات ان شاء الله.
ثانيا جميل الموضوع كالعادة وفيه جو مجلات الطيران وان كان ناقصه صورة او اتنين عشان المسافر اللى شاف البرج بس ما دخلوش . حتى فى وصفك للبرج ما نسيتيش الشعر لدرجة انى مش عارف استشهد بايه من كلامك للجزئية دى لانه كله لا يخلو من روح الشعر والافكار الواقعية المصبوغة بالرومانسية . انا رحت البرج كتير قبل وبعد التجديد بس ما حسيتش الجمال ده كله يمكن العيب فيا بقى او فى الصحبة !! جميل يا سهر كالعادة .

blue-wave يقول...

موضوع اكثر من رائع
ربنا يوفقك فى المجله

ســـــــهــــــــــر يقول...

هانى
ميرسى على انك اول المهنئين
و طبعا ما خافاش عليك ان الشعر غالبنى شويتين و لو انى ما ليش ف الفصحى اوى ، يعنى لو بكتب الموضوع بالعاميه كان اكيد طلع فيه قصيده و لا نص حتى .
بالنسبه للصور الموضوع منشور و فيه اربع صور منهم صوره كبيره لمشهد البرج .
العيب ف الصحبه؟ ممممممم مش هرد على السؤال ده باجابه قاطعه لكن اقدر اقولك بصدق ان الصحبه الجيده كفيلة بانك تشوف اى مكان اروع من الحقيقه بكتير ).
ميرسى تانى و عاشر لمرورك و كلامك

ســـــــهــــــــــر يقول...

blue wave

ميرسى ليك جدا على مرورك و على دعوتك

Unknown يقول...

استاذة سهر انتى ابدعتى بجد ربط جميل اوى بين التاريخ والحاضر والسياسة مع الجمال والمعلومات كانت غزيرة لو هو البوست دة فعلا كان عبارة عن مقال فى مجلة فاعتقد انك قدرتى تمسكى بكل مقادير صناعة المقال مع العلم انى مش عارف اوى فى فن كتابة المقال بة دة احساسى

اخذتنى اسطورة اكلى زهرة اللوتس وتفسيرها فى علم النفس واعتقد انها لازم تبقى باقية فى حياتنا كشعب مصرى حتى لا ننسى ذاكرة صنعها تاريخنا

!!! عارفة ... مش عارف ليه يقول...

الف مبروك على الموضوع القيم ده


بصراحة الموضوع غني جدااا وواضح انه متحضر له جامد

واخد منك شغل كتير


لأن المجهود المبذول فيه واضح


ربنا يوفقك للخير دايماً إن شاء الله

وميرسي على الرؤية الجميلة دي

بصراحة انا زورت البرج قبل كده اكتر من مرة

إنما عمري ما تذوقته بالجمال ده إلا من خلال موضوعك

تحياتي
وليد

ahmed_k يقول...

عارفه يا سهر كل ما أروح القاهره أكون مبيت النيه أني أروح البرج وأقضي يوم كامل هناك
ولكني إما أحيانا أنسى وأتلهي وأعود دون تنفيذ الزياره
أو أفشل في إيجاد صديق أو رفيق في تلك الزياره فمثل تلك المعالم لا تزار فرادى
ولكن موضوعك الرائع وقد قمت بالمشاركه في التقييم لأول مره جعل لدي حماسة كبيره لزيارة البرج ومشاهدة معلم حضارى رائع لبلدنا الغاليه
وألف مبروك مسامتك في مجلة حورس وبالتوفيق الدائم بإذن الله

ســـــــهــــــــــر يقول...

واحد مش فاهم حاجه
اللى فاهم كل حاجه
الاول اشكرك جدا على قرائتك للموضوع بالشكل ده و على تعليقك اللى بجد طمنى لان دى اول محاولاتى الجديه فى كتابة مقال فعلا و لو حسيت انه على هذا القدر الجيد فده يرجع لانى اتدربت على ايد الافضل و الاروع فى كتابة المقال

اما التاريخ اللى فعلا ورا بناء البرج و الاساطير الاروع لزهرة اللوتس ففعلا سخيه جدا و بتقول ان اد ايه المصرين عندهم فكر و ذكاء و ثقافة و معلومات و ازاى تصرفهم بيجمع كل ده و يكثفه و يظهره بشكل رائع

ميرسى مره تانيه لمرورك و لرايك

ســـــــهــــــــــر يقول...

عارفه مش عارف ليه
ربنا يبارك فيك يا رب
بصراحه اه فيه مجهود مبذول فيه بس الاهم منه انه عجبك بالشكل ده و انك حسيت بالمجهود اللى فيه و ده يرضينى و اكتر
بجد رد فعلك عن المقال اسعدنى جدا
و طمنى
ميرسى ليك جدااااا

ســـــــهــــــــــر يقول...

Ahmed k

عارف ان تعليقك اسعدنى جدا جدا جدا
لانك حسستنى ان المقال نجحت فيه انى احقق الغرض من المقال
ان اللى يقرا يحب يروح المكان و يحس انه ممكن يستمتع بيه

معلومه كمان ان تذكرة الدخول للمصريين 20 جنيه و من مسئول بالبرج ان اسعار الماكولات و المشروبات زى اى كافيه

يا رب تعجبك ان شاء الله

Eslam Eldosoky يقول...

تباً للفوبيا اللعينه

ســـــــهــــــــــر يقول...

اسلام
ممكن تروح و ما تبصش من فوق
بس لبنمان رائع بجد

Eslam Eldosoky يقول...

وده أعتبره تهريج ولا هزار
^_^

r يقول...

زرته بس من زمان اوى
مش فاكره تفاصيل غير انى شفت مصر كلها
بس انا طبيعى مش من هواه المرتفعات
ما عنديش فوبيا بس مش بحبها
بس الصراحه شوقتينى ازوره واستمتع كمان زى ما استمتعت بالوصف الجميل حقيقى دا

بالنسبه للوتس فهى شئ اساسى هنا فى المنيا يعنى زهلره متأصله عندنا
ومخلدنها باسم ميدان
واسم فندق
احب اسم لوتس نفسه جدا بس الصراحه ما شفتها فى الحقيقه خالص
فقط صور

انا قررت حاجات كتيره دلوقتى بالنسبه للورد واللوتس وبرج القاهره
ربنا يسهل

r يقول...

والف مبروك على المقال فى المجله
وان شاء الله دايما نشوفك منوره
اجمل سهر

ســـــــهــــــــــر يقول...

اسلام
تقدر تعتبره جد الجد
انا كمان عندى فوبيا و طلعت و اتفرجت و استمتعت جدا من غير ما ابص فى وضع عمودى على الارتفاع

ســـــــهــــــــــر يقول...

بسنت
تصدقى اول مره اعرف انك من المنيا ( عروس الصعيد ) و انا اعشق كل ما هو صعيدى
و بالنسبة للقرارات الكتير دى فكلها قرارات جيده جدا و سعيدة انى اكون سبب فيها
بجد الزياره متعه و التاريخ متعه لا تقاوم و المشاهده على الطبيعه مختلفه جدا

بسنت
ميرسى يا قمرايه على تهنئتك و زيارتك و مرورك اللى بجد بيسعدنى

shaimaa samir يقول...

عارفة

استمتعت بشدة لسببين

اولا لمعرفتى بكم المعلومات التى لا اعفها عنه
ثانيا اننى لم ازر البرج من الداخل
واستطعت بصياغة اكثر من رائعة ان تتحدثى عنه

مبروك المقال

يستحق كل التقدير

Ahmad Abdulatif يقول...

مقال فوق الرائع يا سهر...واستفدت منه بشكل كبير . دمت للأمام ...

على فكرة مجلة حورس من المجلات اللي كنت بقراها باستمرار وأنا مسافر ..ز

ســـــــهــــــــــر يقول...

شيماء سمير
ايتها الفنانه الرائعة
اسعدتى قلبى بجد
لو كان فعلا الموضوع اضاف لك
ميرسى يا فنانه على مرورك

ســـــــهــــــــــر يقول...

احمد
الصديق الجميل
تهنئتك اسعدتنى
و تشجيعك الذى كنت فى احتياج اليه طبعا

ميرسى يا احمد
ادعيلى

سمير مصباح يقول...

مقالة متكاملة يا سهر

كعادتك تعطين لك شىء ابعاد جديدة
مبروك نشر المقالة

Dim يقول...

بالتوفيق يا رب،سرد رائع،زهرة اللوتس ستظل رمز الأسطورة الحية بيننا نلتمس فيها الكثير من رائحة أصولنا،،
لم أزوره بعد التجديدات اعدك بالذهاب،
تحياتى وفقك الله فى موضوعاتك القادمة

sara rabie يقول...

يا جامد يا جامد

يا مصر يا طيرانك

مبرررررووووووووووووووووووووك يا حلوة
:))))

ســـــــهــــــــــر يقول...

استاذى سمير مصباح
مبروك الاول عودتك لكتابه
و طبعا مش هعرف اوفيك حقك من الشكر
لانك دايما بتشجعنى بشكل رائع

بجد
اشكرك

ســـــــهــــــــــر يقول...

DIM
زيارتك اسعدتنى
ليس فقط لما نثرتيه من مجامله و رقه
و لكن لانك افسحت لى المجال لزيارة روائعك

اشكرك

ســـــــهــــــــــر يقول...

ساره
عارفه ينطبق عليكى قول اغنية وجيه
( بغيب لكن برجع و احس بوحشه للـ ..... و الشمس لما بتصاحب حيطان البيت )

ابو احمد يقول...

ربنا يوفقك ياسهر وكل سنه وانتى متألقه ومحققه كل أمنياتك

ســـــــهــــــــــر يقول...

والدى العزيز ابو احمد

كل سنه و حضرتك بالف خير
اشكرك من قلبى

momken يقول...

الف مبروك يا سهر

موضوع جميل اوى وشيق جدا

وكان فى اغنيه زمان بتقول
من فووووق برج الجزيره الله الله على سحرها

انا الحقيقه بيعجبنى البرج اكتر باليل وفيه الاضواء الجميله الملونه

وبعدين ولا شوكه عبد الناصر ولا معلقه السادات
ده اسمه برج الجزيره الى عنده الشجره العتنيقه القديمه


الف مبروك كمان مره يا سهر


تحياتى

أم بتول يقول...

مبروك عليك المجلة ، ولا بجد بجد مبروك للمجلة عليك ، لأنهم لو لفوا بر مصر كلها ما كانوا ها يلاقوا حد يوصف سحر البرج و جماله زى سهر ، عارفة خلتينى مشتاقة أنى أطلع البرج بس أكون معاك و معانا تؤمتك سمر ,
الف مبروك تانى للمجلة

Unknown يقول...

الموضوع جميل اوي و غني جدا يا سهر :)
ألف ألف مبروك ..
طريقة الكتابة حلوة و شيقة جدا .. و مليانة معلومات ..
بالنسبة لي كلها جديدة تقريبا ..
فعلا جميل.
تسلم ايديكي..
و بالتوفيق :)

ســـــــهــــــــــر يقول...

momken
التاريخ هو التاريخ بغض النظر عن انتمائاتنا
سعيده اوى ان الموضوع عجبك و انت صاحب قلم ممتاز و قارىء مميز
اول تجربة لى و كان نفسى اسمع ارائكم فيها فعلا
ميرسى لمرورك اللى اسعدنى بجد

ســـــــهــــــــــر يقول...

ام بتول حبيبتى
و طبعا مين يشهد لسهر الا صاحبتها و ام احلى قلب ابيض
ربنا يخليكى يا رب و يسعد قلبك اد ما اسعدتينى

ســـــــهــــــــــر يقول...

صاحبة احلى مدونه بالقهوه شيماء
فنانه مميزه زيك كان يهمنى جدا رأيها و سعيده بجد برأيك
مليون ميرسى

ميرام يقول...

مبرووك ياسهر
(:
جميلة قوي
تعرفي (:
هطلبك انتداب تيجي تدينا تاريخ العمارة الفرعونية بقى (: (:
كل سنة وانت طيبة (:
صباحك ورد

Maha Shahen يقول...

عارفه قد ما بالوصف الهايل دا حببتينى اكبر بعقلى فكرة انى ازور البرج قد ما انا حسيت بخوف من ان مكان بالروعه والرقى دا مبنقدرش نزوره زى حاجات كتير فى بلادنا لسه مشفنهاش
واهم ما فى وصفك زود خوفى انى بموت من فكرة انى فوق السحاب دى او ان رجلى ارتفعت عن الارض او بالاصح عن مكان ثابت
بس بجد ليكى كل التحيه عن المقال الهايل بكل كم التاريخ اللى استمتعت بتواجد جزء منه بين سطورك والوصف الخلاب للبرج

ســـــــهــــــــــر يقول...

ميرام
يا ريت
انا بموت فى التاريخ ده
لو تندبينى طالبه هيسعدنى جدا

بحب وجودك هنا جدا
و مفتقده قلمك بصفه خاصه و الشعر بصفه عامه

ســـــــهــــــــــر يقول...

نور
وحشانى جدا
عندى نفس مخاوفك
الفوبيا طبعا بس المكان سحر بجد و اول مره ما احسش بالارتفاع يمكن لانى ما بصيتش بشكل عمودى
المنظر افقى روعه
اما عن مخاوفك ان فيه اماكن روعه و ليها تاريخها و ما بنشوفهاش
فده شغلى الشاغل الايام دى
و بحاول من خلال مقالاتى انى القى الضوء عليها
ميرسى على مرورك المميز و اللى بستناه

http://www.azgal.com يقول...

الاستاذه سهر
أردت أن أتعلم منك ومن مدونتك شيئاً فلم أعرف ( الموضوع أصعب مما تصورت )
تقبلى تحياتى
جمال حمزة
22/4/2010

ســـــــهــــــــــر يقول...

استاذى الفاضل جمال حمزه

اخبرنى سيدى ما هذا الصعب
يسر الله لك الصعب كله ان شاء الله


اشكر مرورك و تشجيعك

آخر طقس

ذات صباح لن يُغْفِلَ استيقاظك.. أنت على موعد مع .. الحياة لم تنبئني العرافة به.. لم تفصح عنه فناجين القهوة حدسٌ هو.. لم تتمكن سن...