الثلاثاء، ديسمبر 01، 2009

على هامش رائعة ( اسماء على ) ينفرط عقد الحكايا من بين يدى

كلام مالل
من كتر الغياب
بيقول
فبيكرر
كلام سابق
و يتسابق
ف ادراك الملل
فـ بيقرر
ما يتكلم
و لو كل الكلام اتقال
تصدق صمتى راح يوصل؟
و انا صادق
لكنى مكدب الفكره
برغم انى
انا الحالم
و انا اللى مركب الاحلام على البكره
و بستنى
و بتمنى
و عارف حلمى مش ممكن
ما انا عاقل كمان جدا
و مدرك ان اوهامى
مصيرها ان ..
تموت / لكن
بعيش عنداً

هناك 8 تعليقات:

Ahmad Abdulatif يقول...

جميل جدا يا سهر . أسماء عبرت عن الحالة بالنثر فابدعت . وبالشعر أنتي أبدعتي كذلك .

بس بالنسبة للرسايل ، إيه ؟ في تفاعل يعني ؟

أسماء علي يقول...

اقتباس
تصدق صمتى راح يوصل؟
و انا صادق
لكنى مكدب الفكره
برغم انى
انا الحالم
و انا اللى مركب الاحلام على البكره
و بستنى
و بتمنى
و عارف حلمى مش ممكن
ما انا عاقل كمان جدا
و مدرك ان اوهامى
مصيرها ان ..
تموت / لكن
بعيش عنداً
...

ذلك الظل العنيد للعقل يظلل أحلامي .. أحاول سرقة الشمس فـــربما ضوئها القوي يُبعد أشباح الظلال , لكنني أجد الحلم يحترق كنيجاتيف لا يستطيع أن يرى الضوء فما بالك بضوء الشمس
!!
لذا أتراجع عن سرقة الشمس..
ربما سأعاود السرقة حينما تستطيع أحلامي السير بثقة تماثل الشمس

لأعود من جديد في مدار الفكرة الأولى .. أتسابق مع الغياب ربما أوصد الباب قبل دخولهِ , لكن للغياب تاريخ لا ينكره عاشق
لذا أجلس بجوار الغياب أكرر الكلام بطرق جديدة ربما شفعت لي فكرة مبتكرة فيبتسم الغياب راحلاً..!

....

سهر
مش عارفة أقول كلام و تسامحيني على الشخبطة اللي فوق .. ده كان هامش على رائعتك
الشعر معاكي متعة بجد

....
معلش ده رد لـــ أحمد
ما تتفاعل انت مع الرسايل و بلاش الاستعانة بصديق
:))

ريمان يقول...

حلوه اوى ما شاء الله


كل سنه وانتى طيبه

وحشانى اوى يا سهر

blue-wave يقول...

جميلة بالفعل

ســـــــهــــــــــر يقول...

احمد
دايما رايك مهم و دايما بتشجعنى
ميرسى لمرورك
و تشجيعك
و بالنسبه لسؤالك
انا رده على الرسائل الزوجيه
راجع تانى و قولى رايك ايه فيهم

ســـــــهــــــــــر يقول...

الغياب
الدور الاول فى حكايا الغرام
له سطوة الولوج للفكرة و الفكر
و له ما له من ألم الحضور
الا انه لا يتخلى عن كونه عاملا محفزا فى تجربة العشق الصادق
------------------
خبط بيبان القلب
و ادخل بكل يقين
النبض كله يمين
و الدق مش كداب
و الحلم مش بحساب
غمض عينيك و احلم
------------------
الشمس لها ان تبارك الحلم و تهديه تاجا من اشعتها الذهبيه و الا سوف ننصب القمر ملكا لحلم ليلى الطله
نحن فى العشق لا نقبل بسرمدى اليأس
------------

اسماء
لمرورك و حروفك كيــــــــــان لا يمكن اغفاله فى الروح

ســـــــهــــــــــر يقول...

ريمان
انتى الاجمل
و بجد وحشتينى و وحشنى بلوجك و كلامك
مقصره جدا انا عارفه

ســـــــهــــــــــر يقول...

blue wave

اشكرك جدا جدا جدا

آخر طقس

ذات صباح لن يُغْفِلَ استيقاظك.. أنت على موعد مع .. الحياة لم تنبئني العرافة به.. لم تفصح عنه فناجين القهوة حدسٌ هو.. لم تتمكن سن...