الجمعة، فبراير 27، 2009

شاطر





شاطر اوى
ف ضمك خيوط الضى
قنديلك الهربان
بتقيده بالعافيه
و العتمه مش كافيه
لجلن يغيب شوفك
تغمض عيون خوفك
عديت لاحلامك
على جسر .. بتفكر
التجربه فشلت
الضى كان زايد؟
الضى كان كافى ؟
الضى كان ناقص
شغلت مهاراتك
و عملت الف نهار
فـَتـَحـِتْ عيون خوفك
شافه الامل .. فانهار
طبطبت اوجاعك
واحد صحيح شاطر
( واحد صحيح ) يشوفوك
و الحق باقى ( كسور)

__________________


فى المسأله الحسيه
حاجات
و افتراضات
و مش كل النتايج جت
من ضهر صحة..
معطيات
هنا الحسابات ..
هتتغير
واحد و واحد ..
مش هيسووا اتنين
و ساعات و لا يسووا شىء واحد
و مش واحد ..
تفاصيل الشعور و الحس
و لا بالجبر ..
تتوحد
و واحد .. مش شعور اوحد
ده ممكن يجمعوه الناس
و مش شرطك تكون بـ كسور
عشان تبقى صحيح .. بالغير
ده ممكن (غير) ..يكون هو اللى كان كسرك

الجمعة، فبراير 20، 2009

كدبة دفا






خوفك و صمتك
و ارتعاشات السؤال
ف حضن برد الاجوبه

باصص بعينك ع الدفا
وخايف تقرب
لـ الشمس
تلسعك بلسانها
و تغيظك
(انذار الدفا ... كداااااااااااااااب)




على ِ سور الصمت
و اصبر
كدبة لاقتحام ... خداااااع
مش شجاع
رغم امجاد البطوله
و الشهاده ..
م اللى شاهد
و انت متشاهد ..
ممدد
مستنى موت؟؟
وف الحالتين .. هتتكفر
منيش شايف
خطية حلو احساسك
ذنوب عنها بتستغفر
فـ لا تعفر
شيبة قلبك
دا شب ف قلبها
و كبَّـر
ادان الفجر ف ودانه
اوام كبَّـر
اوان الحلم ف احضانه
و ساب حلمه ف صندوقه
و قال راجع .....................................


...............................




ليه لون الحلم .. اتغير
صبح باهت
قلوب شابت
قفل ع الحلم من تانى
مرار الحلم مش اوحش و لا اطعم

ساديزم ... مجموعه قصصيه لمحمد الغزالى





ساديزم ( رؤية قارىء)
يجب ان انوه اننى لا املك ادوات الناقد و لكنى املك رؤيتى الفقيره كقارىء


مجموعه مميزه فى كل قصصها ، تستطيع ان تتنفس رائحة علم النفس تطل عليك من معظم الفقرات و خلفيه ثقافيه و دينيه تفرض نفسها على الاحداث ، تم توظيفها جيدا و ليس فقط من باب الاستعراض.
بدأت كل قصه بجمله رائعه خاطفه للانتباه - لا تملك الا ان تعود لقرائتها ثانية بعد الانتهاء من القراءه – لها مدلولها فى القصه تعكس ثقافة الكاتب المتنوعه .. فتنوعت بين آيه قرآنيه و حديث شريف و قول و شعر و احيانا جمله مميزه من القصه .
(خطة نابليون )
اختيرت لتكون اولى قصص المجموعه و هى – للوهله الاولى – اصعبهم قراءه يميزها طولها – نوعا – و تقاطع احداثها و تصاعدها وصولا الى النهايه الغير متوقعه .
يبدو جليا ان الراوى يدرك جيدا اللعبه – الشطرنج – و يملك زمام الاحداث فهو يتنقل بخفه و ذكاء للامام و للخلف معتمدا على ادراكه الجيد و دهاءه .
( رساله من انثى )
وجدتها اكثر القصص مباشرة و ان كانت لا تخلو من الاستخدام الجيد للالفاظ .
( البديل )
قصة الثلاث اطراف فى المعضله العاطفيه ، قد تكون سردا لاحداث واقعيه مكرره فى الواقع .
( الفراشه )
هى الاروع من وجهة نظرى على الاطلاق بالرغم من انها تشبه فى الخط الرئيسى فكرة " البديل " بتمركز الثلاث شخصيات الرئيسيه ، الا انه هنا تم التناول بشكل مختلف و برؤيه اعمق للشخصيتين.
يبدو اعتزاز الراوى بشخصية البطل فى الفقره التاليه ( الصقور و النسور طيور جارحه و برغم ان الاثنين لهم نفس الكبرياء الا ان النسور بتاكل الميت .. او الضعيف .. الصقور بترفض ده مش بتلتهم فريستها غير و هى قويه ..)
( ساديزم )
عالق فى ذاكرتنا دوما نفور من الشخصيات الساديه .. نجح الكاتب فى اخر فقره ان يكسبنا تعاطف مع الشخصيه الساديه ( مريض لم يتلق علاجا او ابعادا لخطره عن الاخرين ).
( آسر )
هى قصه بحق تطرق باب قلبك برفق و تهزه بشده بشده و تتركه لينا ً.
جاء الاسم ( للقصه و للشخصيه ) موفق جدا ً.
( طبعا انا ملحد )
عنوان صادم .. مستفز .. يدعوك للبحث و متابعة العمل ان كنت معتدلا ً و لا تكون آرائك من السطح ، فإذا توغلت فى العمل تجد انك غير مستاء بالمره الا مما يستدعى الاستياء فعلا ( مسلمين بلا اسلام ) .
اسعدتنى شخصية ( محمد ) الذى تكاد تراه رؤى العين و لا تراه فى ذات الوقت لشفافية روحه ، مسلم معتدل بمعنى الاعتدال الحق ، يدرك روح الدين ، يلمس روحك حواره و هدوءه و اتزانه ...
( يبدو جلياً خلفية الكاتب الدينيه ) .
( البدين )
( ان الله لا ينظر الى صوركم و اموالكم و لكن ينظر الى قلوبكم و اعمالكم)
ببساطه القصه تتناول الجدل الدائم حول المظهر و المضمون فى تقييمنا للاخرين و لانفسنا ( جزء منا يبقى لا يخلو من السطحيه ).
********************************************************
نرجع تانى من التفاصيل للاجمال
فضلت ( الفراشه ) عن ( ساديزم ) لانها القصه الاروع من وجهة نظرى الى جانب ( طبعا انا ملحد ) و ان كان اختيار اسم ( ساديزم ) جاء موفقا جدا لانه جاذب جدا بعكس ( الفراشه ) الذى سيبدو غير ملفت تجاريا للمجموعه ( عادى نوعا ) و على عكس ايضا ( انا ملحد ) لان رغم جاذبية العنوان و لفته للانظار الا انه يعطى انطباعا قد يـُساء فهمه .

ايضا الكثير من الجمل المميزه جدا فرضت نفسها لدرجة انها تملكك و تاخدك معها لفتره و انت تقرا .. اذا حاولت ان اذكرها كلها ساحتاج الى صفحات ( بدون مجامله ) لذا ساذكر مقتطفات فقط ...

( انا النار .. ايمكنك ان تلوم النيران على انها احرقتك ؟ انت من غرك لونها المبهر فاقتربت لتحترق .. ) ........ساديزم
_____
( ثمة اناس تخنق ذكراك قلوبهم .. فيحيون ، و ثمة اناس .. تخنقك ذكراهم .. فتموت !! و ما بين حياتهم و موتك .. تصير قبرا يلتحف بنفسه ..تعد كم شخص مر بك و سكنك .. و لا تعى انك من خلالهم ايضا .. تدفن روحك )
( ايكون الالم هو ما ينطق باوردتنا فيأمرنا بان نحترق وجعا ام نحن من يطلق بارادتنا دفقات من الحنين و الوجع الى جوارحنا ؟؟ )
( اتيت بك من مسافة ذاكرة قديمه .. قطعتها ما بين احساسى بحرارة كوب من القهوه .... و وجودك ! لم تكن باكثر من مسافه عابره للزمن .. ما تجاوزت من وقتها عمق خيبتى فيك ! و الان وحدى .. امام كوب قهوه .. و على حواف موجه بارده من الحنين اذ بوجودك عميقا يشاطرنى القهوه و حواسى !! ترى .. اى خيبة جديده حملتها ذكراك لى .. فى مكان اعتاد لقاءنا .. دائما ؟؟!! )
( افكارك و الجنون وجهان لعمله واحده و قلبى هو العمله الاخرى التى يتركها ظل عملتك على الارض )
....... الفراشه
_______________

بالتوفيق يا محمد


آخر طقس

ذات صباح لن يُغْفِلَ استيقاظك.. أنت على موعد مع .. الحياة لم تنبئني العرافة به.. لم تفصح عنه فناجين القهوة حدسٌ هو.. لم تتمكن سن...